1.1. De algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing op alle overeenkomsten (waaronder opdrachten, bestellingen, offertes,…) van SEGCO WORKS BV, met maatschappelijke zetel gevestigd te 1820 STEENOKKERZEEL, Roekensstraat 27, geregistreerd in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 1008.052.605 (BTW BE 1008.052.605) (“SEGCO WORKS”). Deze algemene voorwaarden kunnen desgevallend aangevuld worden met Bijzondere Voorwaarden en dewelke alsdan samen de contractuele relatie tussen partijen beheersen.
1.2. Deze Algemene Voorwaarden primeren op eventuele voorwaarden van klanten, (handels-)partners en/of andere medecontractanten van SEGCO WORKS en dewelke in strijd zijn met of afwijken van deze Algemene Voorwaarden, tenzij de geldigheid ervan uitdrukkelijk en schriftelijk door SEGCO WORKS werd aanvaard.
1.3. SEGCO WORKS behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden op elk moment aan te vullen of te wijzigen. De gewijzigde Algemene Voorwaarden zullen slechts van toepassing zijn indien de medecontractant er effectief kennis van heeft genomen, hiermee uitdrukkelijk instemt, dan wel vooraleer hij met SEGCO WORKS een nieuwe overeenkomst is aangegaan.
2.1 Aangestelde: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon waarop SEGCO WORKS een beroep doet voor de uitvoering van de Overeenkomst, ongeacht hun onderlinge juridische verhouding.
2.2 Overeenkomst: de concrete samenwerking tussen partijen zoals deze blijkt uit een schriftelijke overeenkomst, een aanvaarde offerte, algemene en/of bijzondere voorwaarden, edm.
2.3 Diensten/Werken: alle door SEGCO WORKS volgens een Overeenkomst te leveren prestaties
2.4 Medecontractant / Klant: elke partij waarmee SEGCO WORKS een Overeenkomst sluit (of deze voorbereidt) en dewelke dus beroep doet op haar diensten
3.1 Een offerte van SEGCO WORKS blijft geldig voor een termijn van 30opgegeven in de offerte.
De offerte bevat een omschrijving van het uit te voeren werk en/of de te leveren goederen, zo volledig en nauwkeurig mogelijk op basis van de door de Klant verstrekte gegevens.
3.2 De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem aan SEGCO WORKS verstrekte gegevens.
3.3 Verder komt de Overeenkomst pas tot stand na aanvaarding door de Klant van de offerte/bestelbon opgesteld door SEGCO WORKS. Dergelijke aanvaarding kan blijken uit de ondertekening dan wel enige andere schriftelijke bevestiging door de Klant. Hetzelfde geldt voor eventuele toevoegingen en wijzigingen.
Door de ondertekening (voor akkoord) van (een kopie van) de offerte of door het bevestigen van de Overeenkomst via e-mail of enige nadere vermelding uitgaande van de Klant waarbij zonder voorbehoud de offerte of het aanbod van SEGCO WORKS wordt aanvaard, verbindt de Klant zich op definitieve wijze. Alsdan komt de Overeenkomst tussen partijen definitief tot stand.
3.4 Onder geen beding is SEGCO WORKS gebonden door een mondelinge opdracht/bestelling.
4.1 Indien SEGCO WORKS op verzoek of met voorafgaande instemming van de Klant diensten heeft verricht die buiten het voorwerp van de Overeenkomst vallen, zullen deze diensten door de Klant vergoed worden volgens de overeengekomen tarieven. Bij gebreke aan overeenkomst m.b.t. de tarieven voor meerwerk zullen deze diensten worden geleverd volgens de gebruikelijke tarieven van SEGCO WORKS.
SEGCO WORKS is nooit verplicht om aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat voor de beoogde wijziging of meerwerk tussen partijen voorafgaand en schriftelijk de modaliteiten worden vastgelegd.
4.2 De Klant aanvaardt dat de diensten voor wijzigingen of meerwerk de door SEGCO WORKS meegedeelde of overeengekomen (uitvoerings)data, alsook meer algemeen de wederzijdse verbintenissen van de Klant en SEGCO WORKS kunnen beïnvloeden. SEGCO WORKS betracht de eventuele gevolgen van de wijzigingen of meerwerk zo spoedig mogelijk aan de Klant mee te delen.
Alle beschrijvingen, ontwerpen, illustraties en andere informatie die SEGCO WORKS in catalogi, brochures of andere (online) marketinginstrumenten zou meedelen, zijn louter informatief en niet-bindend. De Klant kan hier alleszins geen rechten uit putten. Informatie dewelke door SEGCO WORKS aan de Klant wordt bezorgd, kan enkel bindend zijn voor zover en in de mate deze informatie mee verwerkt wordt in de Overeenkomst dewelke tussen partijen tot stand wordt gebracht.
6.1 SEGCO WORKS voert elke Overeenkomst uit naar best vermogen, te goeder trouw en volgens de regels van de kunst. De door SEGCO WORKS opgenomen verbintenissen betreffen een inspanningsverbintenis.
6.2 Water en elektriciteit zijn voorzien op de werf (plaats van uitvoering) door de Klant en dit vanaf de aanvang van de werken tot het einde ervan.
6.3 De werf dient normaal toegankelijk te zijn voor de door SEGCO WORKS uit te voeren werken of zal – zo dit nodig blijkt – door de Klant, op zijn kosten, toegankelijk gemaakt worden. Zo deze toegankelijkheid niet kan worden geboden op het ogenblik dat SEGCO WORKS de werken zou uitvoeren, wordt dit beschouwd als een nutteloze verplaatsing dewelke aan de Klant aanrekenbaar is.
Indien er voor de uitvoering van de werken een parkeerverbod aangevraagd dient te worden, zal de Klant daartoe tijdig het nodige doen om dit aan te vragen. De kosten daarvan worden door de Klant gedragen.
6.4 Indien de door SEGCO WORKS uit te voeren werken afhankelijk zouden zijn van het verkrijgen van een vergunning staat de Klant in voor het tijdig aanvragen en bekomen van deze vergunning. De Klant dient SEGCO WORKS hiervan in kennis te stellen en zo nodig kopie mee te delen van de bekomen vergunning.
6.5 Alle leveringen door SEGCO WORKS zijn afzonderlijk te betalen, voor zover deze niet mee zijn opgenomen in een offerte voor de uitvoering van werken en dit onverminderd de verschuldigde vergoeding voor vervoer, verwerken en/of aanbrengen.
Planten en bomen worden onder de best mogelijke voorwaarden geleverd en/of geplant.
6.6 Het risico voor de goederen gaat over op de Klant bij levering door SEGCO WORKS.
6.7 Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord kunnen bestelde goederen niet geweigerd worden door de Klant en deze blijven dan ook volledig betaalbaar.
6.8 Het werk wordt als beëindigd of opgeleverd beschouwd wanneer het volledig is uitgevoerd en daarvan uitdrukkelijk aan de Klant mededeling is gedaan.
6.9 Indien enig goed niet gelijktijdig met de beëindiging van de werken geleverd kon worden, zal de oplevering toch kunnen plaatsvinden, waarbij de Klant een voorbehoud kan maken voor het nog niet geleverde.
Een tussentijdse oplevering is mogelijk wanneer er werken zijn die, door welke omstandigheid ook, niet uitgevoerd kunnen worden op het moment dat de andere werken worden uitgevoerd zoals bijv. in geval van seizoensgebonden werken.
7.1 Alle door SEGCO WORKS meegedeelde of afgesproken data zijn vastgesteld op grond van de gegevens die haar bij het aangaan van de Overeenkomst bekend waren.
SEGCO WORKS kan dan ook niet gehouden worden tot naleving van meegedeelde of afgesproken data wanneer er zich onvoorziene omstandigheden voordoen die zich stellen na het aangaan van de Overeenkomst. Dit geldt tevens voor het geval de data werden vastgesteld op grond van door de Klant meegedeelde, foutieve gegevens, dan wel wanneer er wijzigingen worden gevraagd door de Klant.
7.2 Behoudens schriftelijk overeengekomen kan een laattijdige uitvoering of levering geen reden zijn tot ontbinding van de Overeenkomst of tot weigering van ontvangst van de levering of de bestelling en kan dit hooguit beschouwd worden als een wanprestatie. Daartoe is wel vereist dat de Klant SEGCO WORKS eerst uitdrukkelijk en schriftelijk in gebreke heeft gesteld. Deze ingebrekestelling dient duidelijk en concreet te zijn, en moet een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de aan SEGCO WORKS verweten tekortkoming(en) bevatten opdat deze in staat zou worden gesteld om daaraan passend gevolg te geven/te reageren. Slechts wanneer dergelijke ingebrekestelling onbeantwoord wordt gelaten, dan wel zonder nuttig gevolg kan de Klant aanspraak maken op een vergoeding van de schade.
Behoudens andersluidende schriftelijke bepaling in de Overeenkomst, zijn alle door SEGCO WORKS opgegeven prijzen netto en in euro uitgedrukt.
Het toepasselijk BTW-tarief is het tarief dat van toepassing is op de facturatiedatum en wordt afzonderlijk vermeld op de factuur. De BTW is door de Klant aan SEGCO WORKS betaalbaar, conform de factuurvoorwaarden.
Op straffe van verval dient elke klacht of protest bij aangetekend schrijven te gebeuren en dit binnen de acht kalenderdagen na ontvangst van de diensten of goederen, dan wel na ontvangst van de factuur en dient zij gericht te worden aan de maatschappelijke zetel van SEGCO WORKS.
In het geval van een protest van de factuur dient de Klant in zijn protest altijd de datum en nummer van de factuur, de redenen van het protest en het (deel van het) bedrag van de factuur dat betwist wordt, te vermelden.
10.1 Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, zijn de facturen van SEGCO WORKS betaalbaar uiterlijk binnen de 14 kalenderdagen volgend op de datum van de factuur.
10.2 Indien op basis van de Overeenkomst of een andere grond een creditnota toegekend wordt aan de Klant, zal deze enkel worden toegekend voor zover alle vervallen facturen door de Klant betaald zijn.
10.3 Indien de Klant niet of niet tijdig betaalt, gelden volgende bepalingen naar gelang de Klant een onderneming (in de zin van artikel I.1,1° van het Wetboek van Economisch Recht), dan wel een particulier/consument (in de zin van artikel I.1,2° van het Wetboek van Economisch Recht) is:
Het niet of niet tijdig betalen van facturen voor de vervaldatum geeft van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling aanleiding tot een nalatigheidsinteresten van 12% per jaar vanaf de vervaldag. Bovendien heeft SEGCO WORKS in geval een factuur op de vervaldag niet volledig betaald werd, recht op een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan gelijk aan 10% van het factuurbedrag met een minimumbedrag van 150 EUR per factuur, ten titel van schadevergoeding voor buitengerechtelijke innings- en administratiekosten.
T.a.v. een particulier/consument :
Bij ontstentenis van betaling op de vervaldatum van de factuur, zal na het verzenden van een ingebrekestelling die de vorm aanneemt van een eerste herinnering en na het verstrijken van de aldaar vermelde termijn van ten minste veertien (14) kalenderdagen verschuldigd zijn:
een verwijlintrest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht (8) procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties;
een forfaitaire vergoeding gelijk aan:
20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is;
30 euro vermeerderd met 10 % van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.
De termijn van veertien (14) kalenderdagen gaat in op de derde werkdag na verzending van de herinnering aan de Opdrachtgever.
Wanneer de herinnering langs elektronische weg wordt verzonden, vangt de termijn van veertien (14) kalenderdagen aan op de kalenderdag die volgt op de dag waarop de herinnering werd verzonden naar de Opdrachtgever.
10.4 Bij niet-betaling van een factuur op haar vervaldag, zal bovendien het saldo verschuldigd krachtens alle andere openstaande facturen van rechtswege integraal opeisbaar worden. Daarenboven is het SEGCO WORKS toegestaan om haar prestaties op te schorten en/of desgevallend de Overeenkomst te verbreken lastens de Klant.
Alle geleverde goederen blijven eigendom van SEGCO WORKS totdat de Klant alle verplichtingen uit de met haar gesloten Overeenkomst is nagekomen en de goederen volledig betaald werden. De Klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden alvorens volledige betaling aan SEGCO WORKS te hebben uitgevoerd.
12.1 Partijen behouden zich het recht voor om de ontbinding van de Overeenkomst lastens de andere partij te verzoeken, indien deze partij op een haar toerekenbare en zwaarwichtige wijze tekort is geschoten aan één of meer wezenlijke verbintenissen en na hieromtrent in gebreke te zijn gesteld geweest hieraan niet verholpen heeft binnen een redelijke termijn na ontvangst van de ingebrekestelling.
Worden in hoofde van de Klant alleszins als wezenlijke verbintenissen beschouwd: de in deze Algemene Voorwaarden omschreven betalingsverplichtingen (ook wanneer er ernstige reden zijn te vrezen dat de kredietwaardigheid van de Klant in het gedrang komt, zoals bijv. faillissement, gerechtelijke reorganisatie,…), de verplichting tot medewerking,…
12.2 De Klant kan de Overeenkomst slechts eenzijdig verbreken mits schadeloosstelling van SEGCO WORKS overeenkomstig artikel 1794 oud Burgerlijk Wetboek, hetgeen minstens de vergoeding van de reeds gemaakte kosten en lasten inhoudt, alsmede van de reeds uitgevoerde werken en het geleverde materiaal.
13.1 SEGCO WORKS is enkel aansprakelijk voor – zowel directe als indirecte – schade die de Klant zou lijden ten gevolge van opzet, fraude, bedrog of zware fout.
De Klant aanvaardt dat de vergoeding van de schade beperkt wordt tot het bedrag waarvoor SEGCO WORKS is verzekerd. Indien de verzekeraar de schade niet zou dekken, zonder dat SEGCO WORKS hier fout aan heeft, wordt de vergoeding van de schade beperkt tot het bedrag dat overeenstemt met de waarde van de opdracht volgens de Overeenkomst en alleszins tot een maximum van 5.000,00 EUR.
13.2 SEGCO WORKS is niet aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen van derden die bij de uitvoering van de Overeenkomst worden ingeschakeld, ongeacht of deze derden hun vergoeding aan SEGCO WORKS dan wel rechtstreeks aan de Klant factureren.
13.3 SEGCO WORKS is aansprakelijk voor schade toegebracht aan ondergrondse leidingen, kabels, riolen, putten en nutsvoorzieningen waarvan de ligging en het bestaan niet op juiste wijze schriftelijk werden aangeduid en meegedeeld uiterlijk bij aanvang van de werken. De Klant dient ervoor te zorgen dat de aflopen en riolen goed beschermd worden teneinde te vermijden dat ze beschadigd of verstopt zouden kunnen geraken. De Klant vrijwaart SEGCO WORKS voor elke eis die er dienaangaande tegen haar zou worden gesteld. Alleszins gelden ook hier de beperkingen van artikel 13.1.
13.4 Elke aanspraak tot het bekomen van een schadevergoeding vervalt in ieder geval zo SEGCO WORKS niet binnen het jaar na de ontdekking van een gebeurtenis of omstandigheid die aanleiding geeft of kan geven tot aansprakelijkheid, van de aanspraak per aangetekend schrijven in kennis is gesteld.
14.1 Geen van de partijen is gehouden tot het nakomen van de Overeenkomst indien die partij daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht.
In de zin van deze Algemene Voorwaarden dient overmacht in de meest ruime zin begrepen te worden. Als voorbeelden gelden als overmacht: de niet-levering of niet-tijdige levering van goederen of toebehoren ten gevolge van natuurrampen, brand, overstroming, oorlogshandelingen, stakingen, arbeidsconflicten, evenals buitengewone omstandigheden zoals een pandemie, of andere economische- gezondheidsomstandigheden die de definitieve of tijdelijke uitvoering van de overeenkomst onmogelijk zouden maken of bijzonder zouden bemoeilijken, de onmogelijkheid van de verdere uitvoering van de overeenkomst met een derde (bijvoorbeeld ten gevolge van faillissement), overheidsingrijpen van welke aard dan ook, en dergelijke meer.
14.2 De partij dewelke een beroep doet op een situatie van overmacht dient onmiddellijk de andere partij te verwittigen over de oorzaken voor de vertraging of niet-uitvoering (en de vermoedelijke duur) en zal alle redelijke stappen ondernemen om aan deze vertraging of niet-uitvoering tegemoet te komen.
14.3 Zo de overmachtsituatie langer dan 90 dagen zou duren, heeft elke partij het recht om de Overeenkomst schriftelijk te beëindigen. Prestaties die door SEGCO WORKS reeds aan de Klant werden geleverd, zullen in verhouding worden gefactureerd aan de Klant. Voor het overige zullen partijen elkaar niets anders verschuldigd zijn.
SEGCO WORKS leeft de regelgeving inzake de bescherming en verwerking van persoonsgegevens na, zoals deze o.m. terug te vinden valt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 27 april 2016 (AVG – GDPR).
In de mate er in het kader van een overeenkomst met de Klant persoonsgegevens worden ontvangen door of verstrekt aan SEGCO WORKS, verklaart laatstgenoemde dat elke verwerking geheel in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving zal verlopen. In de mate er verwerking van persoonsgegevens zou plaatsvinden in opdracht van de Klant, wordt SEGCO WORKS beschouwd als Verwerker van persoonsgegevens. In dergelijk geval verbindt de Klant zich ertoe de door SEGCO WORKS ter beschikking gestelde Verwerkersovereenkomst te ondertekenen.
Meer informatie over het privacybeleid van SEGCO WORKS valt terug te vinden op de website van SEGCO WORKS (https://segcoworks.be)
16.1 Het Belgisch recht is van toepassing op alle met SEGCO WORKS gesloten Overeenkomsten.
16.2 Enkel de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen zijn bevoegd om te oordelen over geschillen die zouden voortvloeien uit de Overeenkomst en dewelke niet op een minnelijke wijze kunnen worden opgelost.
16.3 Alle kennisgevingen aan SEGCO WORKS dienen per aangetekend schrijven overgemaakt te worden aan de maatschappelijke zetel. Tenzij anders uitdrukkelijk overeengekomen, gebeuren alle kennisgevingen aan de Klant op het adres vermeld in de Overeenkomst. SEGCO WORKS en de Klant verbinden zich ertoe om de andere partij zo snel mogelijk per aangetekend schrijven op de hoogte te stellen van elke adreswijziging.
16.4 De eventuele nietigheid van één of meerdere clausules in deze Algemene Voorwaarden, doen geen afbreuk aan de geldigheid van de overige clausules. In dergelijk geval zullen de bepalingen die zo dicht mogelijk aansluiten bij de beoogde doelstelling van de nietige clausule(s) van toepassing worden ter vervanging.